5 sep. 2025 - 3 minuten leestijd

Restyling in Boechout

Boechout heeft een oppervlakte van 20km2. Nee, dat is geen tikfout. Twintig vierkante kilometer. Een fietstocht dwars door de gemeente vergt tien minuten. Maar hoe klein de gemeente ook is, dat houdt hen niet tegen om elke maand een kwalitatief infoblad in elke bus te droppen. 

LOWRES 25 SEPTEMBER INFOBLAD 0 images 0

De eerste editie van het vernieuwde magazine is uit en haalt moeiteloos de kwaliteit van de centrumsteden. Wat was de grootste uitdaging bij deze restyling? Annemie De Wolf, diensthoofd communicatie: “Onze politici overtuigen dat vernieuwing nodig was. Ook zullen we ze niet meer, tenzij heel uitzonderlijk, met naam en partij vermelden. In het vorige infoblad deden we dat nog, maar het Vlaams decreet lokaal bestuur laat het niet meer toe.”

LOWRES 25 SEPTEMBER INFOBLAD 0 images 1

De invalshoek van Annemie De Wolf is interessant. Natuurlijk wil ze met het magazine de inwoners informeren. Maar de doelstelling ligt dieper: de link versterken tussen bestuur en inwoners. “We willen een blad waarin zo veel mogelijk mensen uit onze gemeente aan het woord komen, met verhalen waarin ze zich herkennen. Het infomagazine zorgt voor verbinding tussen het bestuur en de mensen.”

De redactie gebeurt intern op de dienst communcatie. De restyling en de vormgeving de volgende maanden werd toevertrouwd aan het lokale één-vrouwsbedrijf Studio Afterglow van Ruth Vanhoutte (ex-Sanoma). Je merkt meteen dat Vanhoutte in concepten denkt: de afwisseling tussen lange en korte teksten creëert een aangenaam ritme dat aanzet tot bladeren en opnieuw bladeren. 

LOWRES 25 SEPTEMBER INFOBLAD 0 images 3

Vanhoutte werkt met veel verschillende grid-modellen, zonder een vaste kolomstructuur. Het aantal kolommen varieert van 2 tot 3,5. Best mooi, al ben ik wel benieuwd of ze dat kan volhouden in de volgende edities.

Het meest onder de indruk was ik van van de ronde lay-outelementen. Veel lay-outers bijten hier hun tanden op stuk, maar Vanhoutte slaagt erin om van ronde elementen een signatuur te maken – een layoutelement dat kenmerkend wordt voor het hele magazine. Vooral tekst in een cirkel zetten en gebruiken als extra boventitel is een sterk idee.

LOWRES 25 SEPTEMBER INFOBLAD 0 images 7

Hoe reageert de bevolking? Verandering stuit altijd op weerstand bij mensen die hun vertrouwde informatie niet meer vinden op de vertrouwde pagina. Dat was in Boechout niet anders. Annemie De Wolf: “De opmaak is dynamischer, de fotografie is professioneler. De negatieve reacties gingen vooral over de informatie over de afvalophaling, die nu wat verstopt zit. We zullen dat in volgende edities terug duidelijker zetten.” 

Drie hoera’s

  • Toon je lezer, in dit geval de inwoner van Boechout. In één editie komt een vijftigtal Boechoutenaren in beeld. Het is bijna onmogelijk om als inwoner niemand te herkennen.
  • De vormgeving. De ronde vormen in de lay-out zijn gedurfd en fris. Ze doorbreken de klassieke, rigide verticale grid die andere infobladen domineert.
  • De fotoredactie heeft oog voor detail. Neem nu de achtercover. Het logo van Boechout is een open hand. Kijk even naar de uitgestrekte arm van de persoon op de voorgrond…
LOWRES 25 SEPTEMBER INFOBLAD 0 images 12

Het volledige magazine vind je hier.

Heb je al een abo op de nieuwsbrief?

Elke maand het nieuwste nieuws uit bladenland in je inbox.
Simpel om je in te schrijven. Simpel om je uit te schrijven. En gratis.