Papierprijs daalt!
Dit is een goed moment om eens een babbel te hebben met je drukker. De papierprijzen zijn de voorbije maanden gedaald, en dat kan een prettige meevaller worden voor je budget. En voor wie nog in Sinterklaas zou geloven, nee, je drukker zal je niet zelf opbellen met dat goede nieuws!
Papier is 16% goedkoper geworden. En dus moet ook de drukkost naar beneden.
Het meest gangbare papiertype voor magazines (maco houtvrij) piekte in augustus '22. Een jaar later, in augustus '23 lag de prijs al 16% lager. Pas op, dat is de papierprijs. Papier is maar een deel van de productiekost van je drukker (naast machines en personeel), maar wel een belangrijke. Je mag rekenen op een lichtere drukfactuur van ruim 10%.
Ook bij de rotatiepersen is een prijsdaling te zien. De prijs voor rotatiedrukwerk is in 2023 met een vergelijkbare 11% gedaald.
De prijsstijging de voorbije jaren kon natuurlijk niet blijven duren. Waar kwam die stijging vandaan? De eerste sombere tekenen waren een fatale combinatie van drie factoren. Eén: een staking bij een grote papierfabrikant. Twee: een brand in een grote papierfabriek. Drie: dat gebeurde allemaal op het moment dat papierfabrikanten minder rendabele, kleinere fabrieken aan het sluiten waren.
Er werd gevochten voor papierpulp en de prijs schoot als een raket de hoogte in. De wachttijden liepen op tot zes maand.
Vooral papierfabrieken met gerecycleerd papier werden stilgelegd, en nieuwe vestigingen geopend om het vermaledijde FSC-papier te maken (maar da's een lang verhaal dat ik later wel eens uit de doeken doe). Bovenop dat alles kwam corona, met een explosieve toename van de pakjesdiensten en dus een explosieve vraag naar kartonnen dozen. De leveringstijd voor kartonnen dozen liep op tot... zes maand! Kartonfabrikanten vochten om papierpulp en de pulpprijs schoot als een raket de hoogte in. En oja, hier ten lande kregen de drukkers ook nog een loonindexatie van 10% te slikken.
De prijzen stegen sneller dan drukkers offertes konden schrijven. Dat was ongetwijfeld aangenaam voor de fabrikanten en hun champagne-knallende aandeelhouders, maar finaal heeft de papiersector zich in de eigen voet geschoten. De prijsbonanza veroorzaakte een terugval in het aantal magazines - en dat voelen de papierfabrikanten vandaag. Een correctie was voorspelbaar, en daar is ze. Laat alle schroom varen, neem de telefoon en bel je drukker!
Comments