top of page

Minder kranten op de mat


Hoe minder in de brievenbussen valt, hoe meer onze magazines opvallen. Da’s een wet. En dus zijn deze cijfers bijzonder goed nieuws. Het voorbije decennium viel het aantal krantenlezers terug met een derde.


Statbel, het statistiekbureau van de federale overheid, ondervraagt elk jaar de Belgische huishoudens. Daaruit blijkt dat momenteel minder dan tien procent van de huishoudens nog een krant koopt. Da’s niet veel… en het wordt pas echt dramatisch als we de evolutie bekijken.


Van de huidige dertigers leest 7% een krant. Dat was tien jaar geleden (toen was deze groep in zijn twintiger jaren zat) nog 10%. Op tien jaar tijd heeft een derde afgehaakt. Die dramatische daling vinden we in alle leeftijdsgroepen, met één uitzondering: de zestigplusser blijft een trouwe krantenlezer .




lazen ze een krant in het jaar 2012 en 2022?



jaar 2012

jaar 2022

daling

huidige dertiger

10%

7%

-32%

huidige veertiger

16%

9%

-44%

huidige vijftiger

21%

13%

-40%

huidige 60+

27%

25%

-5%

 

De terugval is een drama voor onze papieren kranten – met als uitzondering de Tijd dat als papieren krant goed standhoudt.


De één zijn dood, de ander zijn brood


Maar die terugval is tegelijk goed nieuws voor magazinemakers. De tijden waarin je onze magazines moest zoeken tussen de reclamebladen, kranten en tijdschriften die ’s ochtens op de mat vielen, liggen ver achter ons. Weet je nog, oudje, toen we alles dat door de brievenbus viel, beschouwden als onze concurrentie? ‘We moeten concurreren tegen de kranten, tegen de Humo en tegen Dag Allemaal’, was toen het ordewoord. Da's nu wel even anders. De mat ligt er meestal leeg bij. En hoe minder concurrentie op die mat valt, hoe meer onze bladen opvallen. Dat maakt ons leven natuurlijk een stuk makkelijker.

 

Bron: Statbel, huishoudbudgetonderzoek, percentage van de huishoudens, leeftijd van de referentiepersoon in het huishouden (2022).

Recente blogposts

Alles weergeven

Hoe doet de sector het?

Er zijn bedrijven en bedrijfjes die bladen-maken als dienst aanbieden, om de bladen te maken van overheden en bedrijven. Hoe doet die sector het? Best goed, zegt onze sectoranalyse (1). En covid had e

Comments


Image by Jonah Pettrich

Dank je wel

om hier te wezen

Wil je op de hoogte blijven van wat hier gebeurt? Elke maand sturen we een mail met een overzicht van de recente blogs. Schrijf je hieronder in. Zo mis je niks. Gratis!

Mail me maandelijks een overzicht van de nieuwste berichten!

Dank je wel!

bottom of page