Logo's zijn kanaries
Logo’s zijn onze kanaries in de koolmijn. Ze voorspellen hoe onze vormgeving zal evolueren. Wat ziet het trendrapport van Logolounge? De toekomst is cute, de kleuren worden feller.
Logo’s zijn onze kanaries in de koolmijn. Ze voorspellen hoe onze vormgeving zal evolueren. Wat ziet het trendrapport van Logolounge? De toekomst is cute, de kleuren worden feller.
Het trendrapport 2025 van het Amerikaanse logo-forum Logolounge ziet steeds meer mascottes opduiken bij de nieuwe logo's. De mascottes worden geboren in de virtuele clouds van artificiële intelligentie. Ze dalen neder als hypergepolijste, contrastrijke 3D-personages, vaak met Japans-geïnspireerde grote ogen en een overdosis cute-igheid. De achterneefjes en -nichtjes van Hello Kitty, zeg maar.
Even terzijde: Hello Kitty is niet meer van de jongste. Ze werd in 1974, jawel vijftig jaar geleden, gelanceerd door het Japanse bedrijf Sanrio en ligt aan de basis van de hele Kawaii-beweging (Japans voor schattig, lief).
De toekomst snakt naar warmte, verbinding.
Waarom mascottes? “Omdat mascottes ons herinneren aan wat merken vaak vergeten: we reageren op menselijkheid. Ze creëren warmte, vertrouwdheid, verbinding. En de toekomst snakt naar meer daarvan.” En dan is er nog die tweede reden: hedendaagse logo’s moeten bewegen en mascottes laten zich makkelijk animeren.
De kleuren kunnen volgens het trendrapport twee kanten uit. We blijven nog altijd kleven aan de milieubewuste aardetinten, maar er groeit ook een tegenbeweging die kiest voor hyperfuturistische felle kleuren. Een clash die we hier al eerder bespraken in de post over het Pantonekleur voor 2025.
Drie lessen:
Meer over het trendrapport vind je in de schatkamer van bladenmaker.be: '464.000 logo's'.
Elke maand het nieuwste nieuws uit bladenland in je inbox.
Simpel om je in te schrijven. Simpel om je uit te schrijven. En gratis.