top of page

Britse magazines kleuren bloedrood

Britse magazines krijgen klappen. De verkoop van National Geographic daalde met 27%! En toch is dat goed nieuws… voor de andere magazinemakers.




Het laatste rapport van ABC kleurt bloed- en bloedrood. ABC is de Britse tegenhanger van onze CIM-cijfers en heeft de oplages gepubliceerd van de Britse magazines. Wat we zien is een slachting bij gerenommeerde ouwe-getrouwen: National Geographic (-27% in één jaar!), GQ (-26%) en Wired (-19%). Die twee laatste waren voor mij lange tijd dé voorbeelden van inhoudelijk en vormelijk perfecte bladen… Sic transit gloria mundi.

De combi-formule is de laatste man. Als die gepasseerd is...

De daling is vrij algemeen: 8,6% minder oplage in 2024. Dat zijn cijfers voor de papieren versie. De Britse uitgevers konden vroeger het bloeden stelpen met digitale abonnementen. Maar dat blijkt niet meer bij alle titels te helpen. Bij een honderdtal bladen (van de 164 in het onderzoek) is ook de combinatie papier+digitaal gedaald. En da’s een zorgelijk cijfer. Want de combi-formule was zo’n beetje je laatste man op het voetbalveld. Als die gepasseerd is, mag je het ergste verwachten.

Het magazine van Red Bull verdubbelt haar oplage.

Toch valt er (voor wie werkt met sponsered magazines) ook goed nieuws te rapen. Ja, er zijn ook winnaars met een groeiend aantal abonnees. Maar je moet er wel naar zoeken. Van de 164 onderzochte titels zijn dat er… 13. Ik heb de top zes opgelijst en kijk eens naar de rechterkolom. Als daar deels of ja staat, wordt het magazine voor een groot deel of zelfs volledig gratis uitgedeeld onder de lezers.


Als we de grootste stijgers op een rij zetten, worden vier van de zes op zijn minst deels gratis verdeeld. Op kop staat The Red Bulletin, het blad van Red Bull. Daarvan verdubbelde de oplage in 2024.


oplage 2024

stijging

free

The Red Bulletin (Red Bull)

107%

deels

Homes & Gardens

8%

deels

Ocado’s Ocadolife Magazine

8%

ja

Slimming World Magazine

6%

 

National Geographic Traveller

3%

 

English Heritage Members Magazine

2%

ja

Stijging van de oplage in 2024 in Groot-Brittannië. Bron: Britse researchorganisatie ABC (de Britse tegenhanger van onze CIM-cijfers).


De harde conclusie is dat de betalende magazines hun papieren versie aan een rotvaart zien krimpen. De digitale abonnees konden die terugval grotendeels opvangen maar die dam lijkt nu ook doorbroken. De sponsored magazines ontsnappen aan deze trend. Een sponsored magazine, dat geeft je vleugels.


Ok, ik neem wel zelf mijn jas. Dank u.

Recente blogposts

Alles weergeven

De Pantone-kleur voor 2025

Bruin, dus. Het kleur van het jaar is chocomouse bruin. En die kleur capteert volgens Pantone ‘the global zeitgeist’. Voor 2025 koos...

Comments


Image by Jonah Pettrich

Dank je wel

om hier te wezen

Wil je op de hoogte blijven van wat hier gebeurt? Elke maand sturen we een mail met een overzicht van de recente blogs. Schrijf je hieronder in. Zo mis je niks. Gratis!

Mail me maandelijks een overzicht van de nieuwste berichten!

Dank je wel!

bottom of page