De sector: groter maar met minder winst
- Frank Goetmaeckers
- 3 apr
- 2 minuten om te lezen
De sector van bladenmakers en contentproviders doet het prima. De coronajaren waren een zegen met fors meer omzet. Het enige minpuntje: de grote bedrijven kampen sindsdien met een dalende winst. Dat blijkt uit de sectoranalyse van bladenmaker.be.
Tijdens corona groeide de sector van contentproviders en bladenmakers met maar liefst 20%. De meeste bedrijfsleiders konden hun klanten tijdens de coronajaren overtuigen om in die moeilijke jaren te blijven communiceren, meer nog, om extra te communiceren. En da’s knap werk. Sindsdien blijft de toegevoegde waarde op datzelfde hoog niveau.
Thuiswerk heeft de productiviteit niet verminderd. Integendeel!
Opvallend: dat heeft niet geleid tot meer personeel. Het extra werk werd schijnbaar moeiteloos geabsorbeerd door de bestaande teams. Met andere woorden: we verzetten een vijfde méér werk met evenveel personeel. Dit is een interessante conclusie in het debat over het thuiswerk. De vrees dat thuiswerk de productiviteit zou schaden wordt hier tegengesproken. Integendeel, de productiviteit lijkt gestegen!
Een heel ander verhaal vertellen de winstcijfers. Die zijn in vrije val: een halvering sinds 2021. Dat laat zich vooral voelen bij de grotere bedrijven. Hun focus zal in de nabije toekomst moeten liggen op het opkrikken van hun winst. Zetten zij Muskiaans het mes in hun kosten? Of proberen ze klanten te vinden in andere vijvers en evolueren ze naar een all round reclamebureau? Da's een keuze die elk groter bedrijf in de contentsector individueel zal (moeten) maken.
De kleine boetieks en nichebedrijven met een tiental personeelsleden voelen dat probleem niet. Zij varen rustig hun eigen koers, schijnbaar niet gehinderd door een virus hier of een crisis daar.
Het volledige rapport (51 pagina’s) is te koop voor 450 euro. Stuur hiervoor een mail naar frank@bladenmaker.be . De sectoranalyse bevat besprekingen van dertien individuele bedrijven die in de steekproef zijn opgenomen en een overzicht over meerdere jaren van de personeelsomvang, toegevoegde waarde en winst. Het rapport sluit af met een voorspelling hoe de markt de nabije toekomst kan evolueren.
De analyse werd gevoerd op basis van een steekproef van dertien bedrijven: Gicom, Propaganda, Head Office, Com&Co, Pantarein, The Fat Lady (Markee), Cypres, Bold & Pepper, Magelaan, Jaja, f-twee, Cantilis en Becontent., aan de hand van de meest recente neergelegde jaarrekeningen (in 2024 met de financiële resultaten van 2023).
Comments