top of page

Oermoeder Holland Herald



De Holland Herald is een fenomeen onder de corporate magazines. Het zit in de zetelzak van de KLM-vliegtuigen sinds ik me kan herinneren. Een beetje zoekwerk leert dat mijn geheugen mij niet bedriegt: KLM was in 1966 de allereerste luchtvaartmaatschappij ter wereld met een ‘in flight magazine’ voor haar passagiers. De Holland Herald is daarmee in de lage landen de oermoeder van alle lifestyle magazines: reizen, koken, kunst, het uitgangsleven en hebbedingen. Hier haalde een volledige lifestyle industrie haar mosterd.


Ondanks de respectabele leeftijd slaagt het magazine erin zeer hedendaags te blijven. De rubriek ‘24 hours’ bijvoorbeeld is geniaal in zijn eenvoud. De linkerpagina beschrijft een stad overdag – op wit papier. De rechterpagina beschrijft dezelfde stad ’s nachts – met dezelfde typografie op een zwarte achtergrond.



Mijn favoriete rubriek is de ‘coffee break’. Die format hebben we allemaal al talloze keren zelf georganiseerd (het ontbijt met, de lunch met, op de koffie met…). Maar de vormgeving is bijzonder. De linkerpagina van de openingsspread is een tekstpagina, de start van het interview. De rechterpagina is een fotopagina en wordt integraal opgevuld met vier à vijf beelden van de geïnterviewde, in verschillende settings. En met een afwisseling van kleur en zwartwit. De combinatie is geniaal. Zwartwitbeelden!




Overigens, mocht je graag jezelf in deze rubriek zien, dat kan. De rubriek is te koop. KLM besteedt haar magazine uit aan Hearst, de uitgever van onder meer Elle en Cosmopolitan. En zoals het in de hedendaagse vrouwenbladen gaat, is de muur tussen redactionele tekst en reclame gesloopt.

Voor een ‘coffee break’ met jou in de hoofdrol, betaal je 55.000 euro. Dat lijkt fors, maar bekijk het langs een andere kant. KLM verkoopt per maand ruim twee miljoen vliegtickets. Dan kom je aan ongeveer 2 cent per contact. Een koopje.

Benieuwd om het blad te zien? Abonneren op de Holland Herald is niet mogelijk. Als je persé het magazine wil doorbladeren, moet je maar bij KLM een reis boeken. Een goed excuus, toch?

 

Recente blogposts

Alles weergeven

Hoe doet de sector het?

Er zijn bedrijven en bedrijfjes die bladen-maken als dienst aanbieden, om de bladen te maken van overheden en bedrijven. Hoe doet die sector het? Best goed, zegt onze sectoranalyse (1). En covid had e

コメント


Image by Jonah Pettrich

Dank je wel

om hier te wezen

Wil je op de hoogte blijven van wat hier gebeurt? Elke maand sturen we een mail met een overzicht van de recente blogs. Schrijf je hieronder in. Zo mis je niks. Gratis!

Mail me maandelijks een overzicht van de nieuwste berichten!

Dank je wel!

bottom of page